YOU ARE SOMEHOW CONNECTED
Til juni 2021 får Kulturværftet i Helsingør urpremiere på et stærkt transdisciplinært kunstnerisk samarbejde. Her inviterer Sonningtalentprismodtager, komponist Lil Lacy, instruktør og scenograf Jon R. Skulberg og elektronisk komponist Tobias Sejersdahl publikum indenfor i en scenisk installation af røg, dagslys, orkestermusik og elektroniske lyde.
Idé - tema
Værket er i sin grundidé inspireret af August Strindbergs ’Et drømmespil’, hvor menneskets evige kamp for frigørelsen fra smerten, samt fastholdelse af mønstre og blinde vinkler, observeres. Dette gennemleves og analyseres af gudedatteren Agnes som besøger jorden for at se, hvordan det hele står til. Det skifter mellem en realistisk og surrealistisk fortælling hvor karaktererne konstant skifter mellem at være blinde og seende. Det er et virvar af perspektiver, der er komplekst at navigere i og en bevægelse der forstærker sig selv. Denne dynamik bygger Lacy, Skulberg og Sejersdahl videre på i værkets musik, lydperspektiv og visualitet.
Det aktuelle rum i Kulturværftet i Helsingør
Rum og publikum
Scenekunst er rumkunst. I dette værk sanseliggøres rummet med en blanding af dagslys, røg og kunstigt lys. Ved at arbejde med dagslys fra de store vinduesflader og røg opstår helt særlige atmosfærer og læsninger af rummet. Den visuelle rytmik i rummet er forskellige alt efter om det er skyet udenfor, eller det er direkte sollys, som trænger igennem vinduerne. Hermed er lyset et vigtigt stedsspecifikt element i iscenesættelsen. Røgens iboende fysikalitet synliggøres og etablerer en immateriel og musisk scenografi.
En klassisk orkesteroplevelse er en individuel oplevelse styret af et defineret centralperspektiv, defineret af teateret og koncertsalenes arkitektur. Skulberg dekonstruerer dette perspektiv.
30 publikummer sidder spredt ud i rummet på stole, der kan rotere, så der ikke er en fikseret synsretning. Som værket skrider frem er de velkomne til at bevæge sig rundt i installationen og afsøge lyden og den imatrielle scenografi. Det lyttende publikum bliver hermed stærkt medskabende og hierakiet i rummet afgøres af deres valg og deres placering. De bliver til en flok, en gruppe, en bevægelse af ligestillede protagonister overfor hinanden.
Stemmer
Med i værket har vi interviews med en række personer fra forskellige generationer, nationaliteter og kulturer; 5 stærke enkeltpersoner; forfatter Suzanne Brøgger (DK), kunstner Mohau Modisakeng (ZA), skolelev Simran Skulberg de Souza(NO), komponist Marcos Balter (BR) og en ung studerende fra Skt. Petersborg (RU) – som deler øjebliksberetninger og drømme for fremtiden i minimonologer af 4 - 5 minutters varighed. Disse interviews klippes så stemmerne væves ind og ud af musikken, der består af elektronisk manipulerede reallyd og den akustiske komposition.
Med disse greb ønsker vi ikke at give konkrete svar, men derimod at beskrive drømme for fremtiden, fra en nær fortid. For måske kan kunsten vække en nysgerrighed i publikum for selv at finde et svar på hvordan vi er forbundet.
Fra orkester til et scenisk rum
Dette projekt skabes over tid. For det første komponeres musikken for accordeon solist Bjarke Mogensen og Århus Sinfonietta med et ensemble på ca. 14 musikere, stemmer og manipulerede reallyde. For dernæst at fremføres som en koncert i Symfonisk sal i Musikhuset i Aarhus i oktober 2020. Denne orkesterfremførelse indspilles med ambisonic teknik, så den derefter kan mixes til et 24 kanalers højtallersystem. Denne musikproduktion varetages af Preben Iwan, en af Europas mest anerkendte klassiske musikproducenter. Til sidst vil vi arbejde med optagelsens muligheder i det iscenesatte værk på Kulturværftet.
Det er en kunstnerisk og praktisk præmis for værket at musikken indspilles og mixes ud i 24 højtalere. På den måde bliver det muligt at ensemblet og den akustiske komposition opleves så autentisk og nærværende som muligt i den scenisk installation. Et værk som også er turnévenligt. Projektet er således en gentænkning af hvordan orkestermusik kan komponeres, indspilles, formidles og opleves.
Medvirkende og samarbejdspartnere:
Koncept og akustisk komposition: Lil Lacy
Elektronisk komposition: Tobias Sejersdahl
Instruktør og scenograf: Jon R. Skulberg (Convoi Exceptionnel)
Solist: Bjarke Mogensen
Ensemble: Århus Sinfonietta
Dirigent: Rei Munakata
Akustisk komposition mentor: Bent Sørensen
Akustisk komposition korrektur: Martin Lohse
Producent: Lene Bang (Convoi Exceptionnel)
Producent i henhold til indspilning, klip og mix af klassisk musik: Preben Iwan
Indspilningsleder: Preben Iwan
Produktionsleder: Olga Regitze Dyrløv Høegh
Masterering: NOTAM, Oslo
Projektet er produceret i samarbejde med Lil Lacy Det Jyske Musikkonservatorium (DJM), Århus Sinfonietta, AUT, Convoi Exceptionnel og CLICK festival/Kulturværftet i Helsingør.
Jon R. Skulberg og Lil Lacy
CRAWL CRAWL CRAWL
Del 2 i Convoi Exceptionnels “Trilogi for læringsrum”
CRAWL CRAWL CRAWL er et korværk for 16 sangere fra Ensemble Edge. Koreograferet og iscenesat i et svømmebassin. Værket er komponeret af Lil Lacy, instrueret af Jon R. Skulberg, med kostumer af Kit Wan og dirigeret af Mathias Skaarup Sørensen. Sangerne indtræder i en undersøgelse af "flokken" i deres søgen efter en fælles røst. En flok som higer efter mening, sammenhæng eller protest.
I duften af klor fremføres værket med publikum som tilskuere tæt på bassinkanten. Sangerne bevæger sig i vandet og skaber flydende koreografiske billeder og konkrete tableau vivants. I denne vægtløse tilstand materialiseres et socialrealistisk motiv, dyppet i klor.
Koncept og kunstnerisk undersøgelse
Da svømmehallen har en særlig akustik med klinker, glas og vand som refleksionsflader, træder vi ind i netop dette rum. Korets flerstemthed fungerer som et medium, der legemliggør værkets tematik. Stemmer resonerer direkte fra krop til krop. En stemme er både et udsagn og en tone, der vibrerer i luften. Både en individuel melodi og en fælles klang. En tone der er med til at skabe nuancer i et maleri, hvoraf motivet kan træde frem imellem strøgene og stemmerne. Ligesom i et samfund.
Lydligt arbejdes der med stemmer på klassisk vis, sangerne er stående, så vel som flydende horisontalt i vandoverfladen. Der skabes ligeledes perkussive lyde på vandoverfladen, der afsøger det specifikke rums egen frekvens. Tonen vil ændre sig fra svømmehal til svømmehal, og dette gør, at lyden af værket bliver stedspecifik.
CRAWL CRAWL CRAWL er således et nykomponeret, iscenesat værk, en undersøgelse af den syngende krop, og lyden af flydende horisontale kroppe. Komponist, iscenesætter, dirigent og kostumedesigner udfordrer hermed den vertikalt stående klassiske sanger vi kender fra kirker og koncertsale. Convoi Exceptionnel undersøger hvilken sangteknik der kræves. Hvilke kompositoriske valg må der tages hensyn til? Hvilke fysiske og mentale muligheder og udfordringer giver det for sangerne såvel som for kompositionen, dirigenten og for publikum?
CRAWL CRAWL CRAWL er kompositorisk opbygget fra billede til billede og den visuelle dimension er skabt i tæt samarbejde med mode- og kostumedesigner Kit Wan fra Hong Kong, der med udgangspunkt i swim wear - tekstiler skaber distinkte silhuetter som giver korets sangere individualitet, men samtidig skaber en fiktionel, visuelt samlende og holistisk ramme, i kontrast til svømmehalens hverdagslige arkitektur. Kit Wan vil undersøge dynamikken mellem den menneskelige silhuet og vandets fysikalitet og påvrikning, med tekstilet som medium mellem disse størrelser. Hvad sker i mødet mellem de udvalgte tekstiler og vand? Det vil arbejdes med vandreaktivt pigment, vandafvisende og absorberende tekstiler, samt materialer med forskellig elasticitet og vægt. Silhuetterne og kostymernes fremtoning vil variere meget om sangerne er i, eller over vandet. Derfor vil kostumerne eksistere i to dimensjoner på samme tid. Svømmehallen skaber derfor en unik ramme for en undersøgelse af hvad et kostume og en silhuet, er og kan.
Forestillingen opføres om aftenen, derfor er lyset en blanding mellem svømmehallens eget hårde og ensartede hvide lys og mobile LED lamper på batteri.
Der udvikles tilmed lyskilder, som fungerer nede i bassinet. Værkets libretto bliver også til en lyskilde når teksten projekteres på en af svømmehallens sidevægge for at vægte ordenes betydning.
En gentænkning af koret og koncertformatet
Med CRAWL CRAWL CRAWL udforsker Convoi Exceptionnel en måde at afholde og iscenesætte en koncert på, hvor kormusikken flyttes fra vante rammer i kirker- og koncertsale til et offentligt baderum. Her kan nye akustiske forhold og udtryksmuligheder udforskes sammen med koret Ensemble Edge. I 2019 komponerede Lil Lacy det stedsspecifike værket“A concert for a space and time”, til netop dette kor i Scanadinavian Center i Aarhus. Projektet bygger derfor videre på eksisterende relationer som vi ser stort potentiale i at tage videre. Skulberg og Lacy har tidligere samarbejdet om at skabe musk til værkerne Everything Remains og For Ever Four Seasons. Denne gang tager de dette samarbejdet videre ved at undersøge det vokale og polyfone. Librettoen skrives af komponist, iscenesætter og dramaturg. Skulbergs erfaring med operaiscenesættelser fra div. større scener kommer også i spil i dette projekt på en ny måde.



Vi - en ukendt opera af Bach? skabt af Jon R. Skulberg, Norrlandsoperan, 2019
Tematik og baggrund
CRAWL CRAWL CRAWL har et ekko af socialrealismen i sig. En retning i kunsten som varetog de socialt og psykisk svage individers problemer med varme, opmærksomhed og loyalitet. De blev kærligt omtalt, og man tillagde de socialt udsatte en vis form for værdighed. Historisk set er uligheden mellem fattig og rig mindsket siden 1950`erne og frem til i dag. De seneste år er udviklingen vendt. Derfor findes der motiver og perspektiver fra socialrealismen, som igen har fået relevans i skildringen af verden. En aktiv svømmehal er en materialisering af et lands eller kommunes velfærdspolitik. En offentlig svømmehal er en del af vores arkitektoniske og sociale kulturarv og symbol på fællesskab og kropskultur.
Convoi Exceptionnel anvender dette rum og kontekst, som en petriskål hvor samtiden sættes under lup.
CRAWL CRAWL CRAWL indgår i Convoi Exceptionnels “Trilogi for læringsrum” som behandler fænomener som minder, ansvar, dannelse og forståelsen af hvad et ”vi” er med udgangspunkt i 3 rums tradition, funktion og arkitektur. Til en gymnastiksal skabes et akustisk koreografisk værk og en udstilling, der tematiserer kroppens minder. For et klasseværelse udfoldes et tekstbaseret binauralt lydværk, som publikum oplever siddende ved hvert sit bord iført hovedtelefoner.
Videreudvikling af formatet
Vi ønsker en solid video/lyd dokumentation af værket CRAWL CRAWL CRAWL som kan bearbejdes til et filmisk format således at værket kan deles i andre former. Her påtænker vi opførelser i gallerier, og museumrum i forbindelse med samtidsmusik- og scenekunstfestivaler.
Convoi Exceptionnel udvikler projektet så Skulberg, Lacy og Skaarup Sørensen også kan tage projektet videre til genopsætninger med andre kor i Norden og Europa.
Koncept, iscenesættelse, lys: Jon R. Skulberg
Komponist: Lil Lacy
Dirigent: Mathias Skaarup Sørensen
Kostumedesign: Kit Wan
Dramaturg: Astrid Hansen Holm
Libretto: Lil Lacy, Jon R. Skulberg, Astrid Hansen Holm
Kor/12 sangere: Udvalgte sangere fra Ensemble Edge
Lyskonsulent: Jakob Oredsson
Tekniker: NN
Undervisningsmateriale: Nanna Rohweder
Daglig leder, kreativ producent: Lene Bang
Kommunikation: Kirstine Bauning
Producent, tour manager: Sigrid Aakvik
Teknisk produktion: Lumen APS, Aarhus
Produktion: Convoi Exceptionnel
Længde: 52 minutter
Målgruppe: Voksent
Publikum: Sidder på stole rundt om bassinet.
Forestillinger: Værket kan opføres én gang pr. aften
Sprog: Synges på dansk, kan tekstes på engelsk efter behov.